svar på frågorna - väldigt mycket senare

Jag publiserade frågestuden i november, och har inte svarat än. Usch vad dålig stil av mig!! Jag lovade er också att jag skulle svara på dom i ett videoinlägg - men det kommer nog inte ske på väldigt lång tid. Så här kommer äntligen svaren - 2 månader sent.


- 1. Ja det kan jag göra, vet inte när dock men självklart ska det gå att ordna.
2. Det jag saknar mest från sverige är nog maten, svenskt godis, fashion (klä upp sig), fester och frihet!
3. När jag kommer hem igen kommer jag börja på rudbeck i västerås, samma linje förhoppningsvis. Kommer jag inte in på linjen igen så vet jag inte om jag vill gå på rudbeck, men det löser sig. Har då 2 år kvar i skolan.
4. Oj, att dom var väldigt snälla och brydde sig om mig!
5. Nja, det beror nog helt på vart man hamnar i usa och hur stor staden är. Men självklart festar människor. Och droger är mycket mer vanligt här än i sverige. Dock inte rökning, det anses som äckligt.
Tack så mycket!

- Ingenting faktiskt, packat resväskan annorlunda kanske. Något man måste förbereda sig på är att alla organisationer har brister. Jag vet flera stycker som absolut inte har fått bra placeringar och ibland har jag verkligen funderat över hur dom kan skicka iväg tonåringar till sånna familjer. Det gäller alla organisationer
- Jag har faktiskt bara vart på en fest sedan jag kom hit. Den var väl ingen "typisk" high school fest men den var annorlunda jämfört med svenska festerna. Jag vet inte riktigt eftersom jag bara vart på en. Men den fick jag gå på!
- Hej! Nu har ju jag och min dåvarande pojkvän gjort slut men när vi var tillsammans var det till och från. Och det var nog samma för honom. Jag föredrar att festa både tillsammans och på varsitt håll. Haha dummaste frågorna om Sverige, ja vart ska man börja?
- har ni vilda isbjörnar? Har ni p-piller? Har ni koalor? Får ni snö? Har ni mobiler? Har ni sex? Listan kan göras lång..
Nej jag vill inte bo i USA för all framtid, inte just nu iallafall.
* godis
* cola
* dator
* fest
* Sverige
* burger king
1. Nej haha, det är ont om snyggingar här tyvärr. Måste faktiskt hacka ner på deras kläder..usch så fula dom är.
2. Nja, samma där.
3. Japp det har jag! Deras favorit mening är nog: Jag gillar din kuk!
4. Jag har bara sett en butik som har smågodis,  men det är inte mycket att välja på och allt är hårt, typ karameller. Vanliga mataffärer har det inte.
5. Skittles som godis, alla olika snabbmats kedjor som inte finns hemma så som tacobell tex.
6. Att vara utan ens närmsta vänner och familjen. Även friheten.
7. Att prata engelska, att lära känna nya människor, ständigt uppleva nya saker och att gå på high school.
1. ska bli inom den närmsta framtiden
2. Sverige fördelar: att jag har alla vänner där + familj. Alla roliga traditioner plus dagar som man firar som inte firas här så som valborg, kräftskiva, midsommar osv. Friheten! Shoppingen (vissa affärer som inte finns i usa) Lokaltrafiken - hur man enkelt kan ta sig runt. Svensk sommar. Listan kan göras lång..
Sverige nackdelar: Vintern, hur dyrt allt är, snabbmatskedjorna, school spiriten (den existerar inte ens..), att skolan är svårare
USA fördelar: Snabbmatskedjorna, shoppingen, school spiriten, usa:s traditioner och helgdagar som inte firas i sverige, vänligheten, storlekarna på allting (så som popcorn och läsk), hur billigt allting är, star bucks, att det alltid finns tusen olika sorter av allting (av tex chips, läsk, godis).
USA nackdelar: Friheten, att de svenska affärerna inte finns, att det inte finns lösgodis eller jordnötsringar, att dom alltid tar extra avgifter på allt, att allting alltid ska vara jättekrångligt (dom får tex inte ge ut huvudvärkstabletter i skolan), hur seriösa dom är när det kommer till sport, sen finns det säkert andra saker också men kommer inte på mer nu.
- Oj, jag har utvecklats hur mycket som helst. Jag tänker helt annorlunda nu jämfört mot innan jag åkte. Jag prioriterar saker annorlunda, jag har fått bättre självförtroende, jag är inte lika blyg, jag kan se på saker från flera olika perspektiv, jag dömer nog folk mindre än vad jag gjorde innan jag åkte, jag har tagit ett jättekliv när det gäller självständighet och anpassning. Och jag har verkligen mognat och lärt känna mig själv.
- Funderar igenom det helt! Vill du verkligen åka så ska du göra det, tro mig det är värt det. Fundera inte på små saker så som språket och att du måste gå om ett år när du kommer hem igen. Kolla och jämför med olika organisationer, vad olika organisationer har ett erbjuda, nackdelar/fördelar, priser. Sök stipendium!! Och du måste nog vara en person som är rätt öppen, kunna anpassa sig till andra kulturer och klara av att hantera hemlängtan. :) Men det är dödskul, jag är en helt ny person!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0