different is different

Jag vet att ni undrar vad som är så annorlunda här borta jämfört mot i sverige. Jag har fått frågor så jag tänkte skriva vad jag upplevde och fortfarande upplever som annorlunda och ibland riktigt konstigt och kanske till och med dumt. Även om USA och Sverige är rätt lika om man jämför med till exempel Sverige och Kina så finns det verkligen olikheter i kulturen, och som man som utbytesstudent absolut lägger märke till.
  • Maten. Då menar jag inte typ snabbmats resturanger och andra slags maträtter, utan hur man äter maten. Här kan man äta något som kallas toaster strudel till frukost, vilket är som ett wienerbröd med sylt inuti och glasyr utanpå. Eller varför inte en bulle, kaka eller muffins? Sen finns det ju breakfast pizza också. "Dom måste ju skoja med mig" var det första jag tänkte. När man äter maten här så äter man inte heller med gaffel och kniv, utan det är gaffel och hand som gäller. Då menar jag varje måltid! Jag tror vi har haft kniv och gaffel en gång på bordet sen jag kom hit. Men så svensk som jag är så går jag förstås och hämtar en kniv varje gång vi äter något som jag tycker borde skäras, tex kyckling och pasta. Så jag är alltid den enda som äter med kniv haha!
  • Svordomar. Visst folk svär, men i alla sånger som spelas på radion eller tv program med svordomar i täcker dom för svordomarna eller gör om låtarna. Låten Fuck You med Cee lo Green gjorde dom om så han sjunger Forget You istället. Lite löjligt kan man ju tycka. Dessutom så är det jättemånga som säger "The f word" istället för fuck you, för tydligen är det riktigt dåligt att säga.
  • Privacy. Menar då privacy om man har en pojkvän/flickvän. Det här är något jag tycker är riktigt töntigt och jag började asgarva när jag fick veta det. De flesta föräldrar låter inte sina barn vara ensamma med deras pojk/flick vänner på deras rum med stängd dörr. Dörren måste vara öppen för annars har man sex. Då kan ni ju förstå att sova över hos varandra inte ens finns på kartan. I huset jag bor i har vi den regeln, och haha jag som är från sverige där ingen förälder någonsin skulle säga "lämna dörren öppen" tycker verkligen att den här regeln är dum och riktigt töntig.
  • Klädstilen. Ojojoj.. Jag önskar jag hade packat min resväska annorlunda innan jag lämnade sverige. Klädstilen här är så långt ifrån den svenska som det kan komma. Utsvängda jeans, luvtröjor, flipflop.. Japp, jag känner mig riktigt annorlunda ibland. Fick miljonvis av kommentarer i början för att jag använde "skinny jeans" och converse. Ingen hade tighta jeans i början när jag kom hit (nu efter några månader börjar folk tycka att jo men det är ju rätt snyggt) och jag fick höra "why are you wearing "chuck taylor" shoes? It's what we wore like 5 years ago hahaha..". Så ja, inte riktigt samma klädstil.. Dessutom är man ju inte tillåten att bära kläder som visar bh-banden, för mycket urringning eller för korta shorts i skolan heller pga klädkoden och för att det är oartigt mot lärarna. Mysko?
  • Skolan. Skolan såklart, allting är annorlunda! I princip allt man ser i high school filmer stämmer. Skolklocka, skolsporter, rykten, prom, you name it. Såklart skiljer det sig från skola till skola men i grund och botten är allt som i high school filmer. Något jag tyckte var konstigt dock är att man inte får kyssas i min skola. En av mina kompisar gjorde det och hennes pojkvän fick detention.. Det ses som oartigt. Vilket jag kan tycka är konstigt. Kärlek är fint!
  • Ta bilen. Amerikanare tar seriöst bilen överallt. Spelar ingen roll om man är och shoppar och den andra affären man ska till är 10 m bort, man tar bilen. Första gången jag såg någon cykla var förra veckan! Min familj äger inte ens cyklar. När jag vill gå ut och gå på promenad tycker min värdsyster att jag är konstig, "why do you wanna walk"? är vad hon säger. Jisses, det är uppbyggt på ett helt annat sätt här. Det finns ingen lokaltrafik så man är ständigt beroende av en bil. Och ibland saknar jag verkligen att gå eller cykla istället för att sitta i en bil. Haha så ska man såklart alltid parkera närmast till ingången för att slippa gå långt. Nä jag saknar att gå!
Nu ska jag sova, finns tusen andra saker men klockan är mycket. Skriver mer imorgon om jag kommer på några bra skillnader! Godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0